Zgodnie z przyjętą na tym blogu definicją dydaktyka jest nauką badającą uczenie się i nauczanie oraz eksplorującą zależności między nimi.
1. Proces: Uczenie się zachodzi ciągle i w różnych miejscach.
3. Zmiana: Efektem uczenia się jest zmiana. Może to być zmiana zachowania się, polepszenie pracy danej grupy mięśniowej, poprawa koordynacji psycho-ruchowej, przyjęcie innego punktu widzenia (zmiana wartości). Jeśli nie ma zmiany, nie ma dowodu na to, że proces uczenia się miał miejsce.
Każdy proces opiera się na różnorodnych mechanizmach. Istnieje kilka teorii wyjaśniających mechanizm procesu uczenia się, np. behawioryzm, konstruktywizm, humanitaryzm.
Wbrew częstemu wyobrażeniu te dwa procesy nie muszą być ze sobą dodatnio skorelowane, tzn. proces nauczania może nie doprowadzić do uczenia się, a uczenie się może zachodzić bez nauczania. Wystarczy obejrzeć kilka odcinków programu "Matura to bzdura" aby zrozumieć, że formalny proces nauczania niekoniecznie musi prowadzić do uczenia się, a "przerobienie materiału" nie jest równoznaczne z uczeniem się..W tym wpisie chciałbym sprecyzować, czym dla mnie są pojęcia "uczenia się" i "nauczania". Zaznaczam, że nie są to uniwersalne definicje obu procesów, tylko próba ich zdefiniowania z perspektywy koncepcji dydaktyki przyjętej na tej stronie.
Czym jest "uczenie się"?
Podstawowa definicja uczenia się brzmi:
Uczenie się jest (1) procesem zachodzącym w (2) mózgu prowadzącym do (3)zmiany.
- Czas: Uczenie się zachodzi stale. Człowiek uczy się przez całe życie i właściwie poza nielicznymi wyjątkami (np. utrata świadomości) nie ma okresu bez uczenia się.
- Miejsce: Uczenie się zachodzi wszędzie - nie tylko w przeciągu 45 minut zajęć czy też na pokazie naukowym. Zachodzi w drodze do szkoły/na uczelnię; zachodzi kiedy jesteśmy małymi bobasami i starszymi ludźmi; zachodzi w sklepie i na wycieczce w parku; zachodzi na kursie przygotowawczym oraz rodzinnym obiedzie; zachodzi na wykładzie i przed ekranem komputera.
3. Zmiana: Efektem uczenia się jest zmiana. Może to być zmiana zachowania się, polepszenie pracy danej grupy mięśniowej, poprawa koordynacji psycho-ruchowej, przyjęcie innego punktu widzenia (zmiana wartości). Jeśli nie ma zmiany, nie ma dowodu na to, że proces uczenia się miał miejsce.
Każdy proces opiera się na różnorodnych mechanizmach. Istnieje kilka teorii wyjaśniających mechanizm procesu uczenia się, np. behawioryzm, konstruktywizm, humanitaryzm.
Czym jest "nauczanie"?
Nauczanie to ogół czynności wspomagających proces uczenia się zaplanowany przez nauczyciela/ instytucję prowadzącą.
Uważam, że w procesie dydaktycznym nie nauczanie, ale uczenie się najważniejszym procesem. Pomimo to, skuteczne i efektowne nauczanie może być kluczowe we wspomaganiu procesu uczenia się. I tu widzę misję nauczyciela: nie jako "niosącego kaganek oświaty", ale sprawnego zarządcy procesem uczenia się. Niekoniecznie musi być "krynicą wiedzy" i "wszechwiedzącą wyrocznią", ale powinien skutecznie kierować uczeniem się wszystkich swoich uczniów. Jednocześnie musi być specjalistą zarówno w swojej dziedzinie jak i sprawnym dydaktykiem.
Uważam, że w procesie dydaktycznym nie nauczanie, ale uczenie się najważniejszym procesem. Pomimo to, skuteczne i efektowne nauczanie może być kluczowe we wspomaganiu procesu uczenia się. I tu widzę misję nauczyciela: nie jako "niosącego kaganek oświaty", ale sprawnego zarządcy procesem uczenia się. Niekoniecznie musi być "krynicą wiedzy" i "wszechwiedzącą wyrocznią", ale powinien skutecznie kierować uczeniem się wszystkich swoich uczniów. Jednocześnie musi być specjalistą zarówno w swojej dziedzinie jak i sprawnym dydaktykiem.
Komentarze
Prześlij komentarz